LEVSTIKOVA POT - PODOBA ČASA |
Martin Brilej
LITIJA IN ŽELEZNICA
Prva omemba Litije sicer sega v leto
1145 kot Villa Litta, viri pa omenjajo tudi leto 1256 kot nastanek
naselja. Ime kraja se je nato večkrat spreminjalo. Litija je bila
dolga stoletja razmeroma nepomemben kraj. Prelomnica je nastala
sredi 19. stoletja, ko so proti Litiji pričeli graditi železnico.
Do takrat je promet, ki je nujen za
obstoj in življenje vsakega naselja, večinoma potekal po cestah, ki
so bile slabe, vožnje z vozovi pa dolgotrajne in tudi nevarne. Tudi
rečni promet po Savi je bil zelo živahen. V Litiji je bilo pomembno
rečno pristanišče, zato so se zaradi tega razvile mnoge obrtne
delavnice, ki so rečnemu prometu dajale podporo oz. izdelke. V
Litiji je bila ladjedelnica za rečne ladje, izdelovali so vrvi,
platno ter ladijsko opremo iz kovin, usnja in lesa. Seveda so bile
rečne razmere na Savi takrat drugačne kot danes. Predvsem je imela
reka bistveno več vode, pretok je bil večji, bila je tudi bolj
globoka, kar je omogočalo plovbo. Tudi umetnih rečnih pregrad, ki so
danes na Savi, takrat ni bilo. Naravne vodne ovire – slapove in
brzice – so v glavnem odstranili že pred uvedbo organizirane plovbe.
Vzporedno s tem se je razvilo še
veliko drugih obrti, zlasti je bilo veliko kovačev, mizarjev,
tesarjev, kolarjev, sedlarjev, trgovcev in gostilničarjev.
Prevozniki s konjsko vprego (»furmani«), so v Litijo vozili les in
druge surovine za obrtne delavnice, iz Litije pa blago, ki so ga
pripeljale rečne ladje. Z ladjami so, sicer redko, potovali tudi
ljudje, ker je bil prevoz cenejši, kot s kočijo po cestah, vendar je
bil tudi bolj počasen. Tako so takrat maloštevilni prebivalci Litije
v glavnem živeli od rečnega prometa in obrti.
Železnico, ki je kasneje prišla tudi
mimo Litije so pričeli graditi leta 1839 na Dunaju kot »Južno
železnico,« namen gradnje pa je bil v povezavi avstrijske
prestolnice Dunaja s Trstom, kar naj bi prineslo velik gospodarski
razvoj. Leta 1845 je železnica prvič prišla na ozemlje današnje
Slovenije – vlak je pripeljal v Maribor. Leto dni kasneje – 1846 –
pa je prišla že do Celja. Traso proge od Celja proti Ljubljani so
pričeli načrtovati že med gradnjo proti Celju, vendar so imeli pri
tem kar precej težav. Obstojale so namreč tri variante. Prva naj bi
potekala po Savinjski in Tuhinjski dolini v Kamnik in nato do
Ljubljane, druga skozi tunel pod Trojanami, tretja pa ob Savinji do
Zidanega Mosta in nato ob Savi mimo Litije do Ljubljane. Prevladala
je tretja varianta, največ zaradi na novo odkritih zalog premoga v
Zasavju.
Življenje v Litiji in okoliških
krajih se je pričelo spreminjati že med gradnjo železnice od
Zidanega Mosta proti Litiji. Ljudje so se kar naenkrat soočili z
množico delavcev, ki so gradili železnico, v glavnem so bili
Italijani in Čehi. Sicer so delavci poživili prodajo na takratnih
litijskih sejmih, hkrati pa so s prebivalci nastajali tudi
nesporazumi. Predvsem takrat, ko so dobili plačo. Krvavi pretepi so
bili kar pogosti, vendar pa to ni bila glavna značilnost tega
soočenja. Nekatera dekleta so se z delavci tudi poročila, od tod je
še danes v Zasavju nekaj italijanskih in čeških priimkov.
V Litijo je prvi vlak pripeljal 16.
septembra 1849. Slavnostna vožnja je bila namenjena prihodu vlaka v
Ljubljano, udeležil pa naj bi se je tudi mladi avstrijski cesar
Franc Jožef. Vendar je zbolel in je na otvoritev poslal nadvojvodo
Albrechta, ki ga je spremljalo 250 uglednih meščanov z Dunaja in
Gradca. Kot so pisali takratni časopisi, zlasti Bleiweisove
»Novice,« je bila prva vožnja triumfalna. Na vseh postajah od Celja
do Ljubljane, so se zbrale nepregledne množice ljudi, postajna
poslopja so bila slavnostno okrašena, igrale so pihalne godbe,
postavljene so bile častne straže narodne garde, govore pa so imeli
najuglednejši ljudje. Večina prebivalstva si sploh ni predstavljala
kako izgleda »prikazen, ki se sama od sebe premika in te pelje
naprej v druge kraje, ne da bi bilo treba hoditi.«
V Litiji prav posebnega slavja ni
bilo, saj je železnica potekala mimo Litije, ki je bila na desnem
bregu Save. Na levem bregu, kjer so zgradili progo, je bilo naselje
Gradec, vendar tam okrog, kjer je danes železniška postaja, ni bilo
prav ničesar. Tudi mostu prek Save ni bilo. Zato pa je bilo veliko
slavje v Ljubljani. Ko se je vlak približeval mestu, so ga z gradu
pričele pozdravljati topovske salve, potem pa so pričeli zvoniti z
zvonovi v vseh ljubljanskih cerkvah. Postajno poslopje je bilo
okrašeno z venci in cvetjem, prav tako tudi vse ulice do kazine,
kjer je bil slavnostni banket. Po govorih najuglednejših
ljubljanskih meščanov, na čelu z županom Guttmanom in pozdravnemu
nagovoru nadvojvode Albrechta ter podeljevanju odlikovanj za zasluge
pri gradnji železnice, se je slavnostna povorka pričela pomikati
proti mestu do kazine. Na ulicah je bilo toliko ljudi, kot jih v
Ljubljani do takrat še ni bilo. Rajanje je trajalo vso noč,
Ljubljana pa je ponoči žarela v tisočerih lučkah.
V Litiji so se po prihodu železnice,
domala čez noč zgodile velike spremembe. Rečni promet po Savi je
pričel usihati, ker ga je prevzemala železnica. Tradicionalne obrti
so zapirale vrata, ljudje so se takoj pričeli navajati na nov način
življenja – z železnico. Toda Litija je imela velik problem, ker ni
bilo mostu čez Savo. Prevozniki, ki so dovažali in odvažali blago na
železniško postajo in z nje, so morali prek Save z brodom, kar je
bilo nerodno in počasno. Zato so se litijani prav hitro odločili, da
je treba čez Savo čim prej zgraditi most. Že čez tri leta po prihodu
vlaka so ga – leta 1852 – tudi zgradili. Bil je lesen, zdržal pa je
vse do leta 1973, ko ga je nadomestil nov betonski.
Nato pa se je začel povsem nov razvoj
Litije. Zemljišča okrog železniške postaje so postala zanimiva za
gradnjo industrijskih in tudi stanovanjskih objektov. Leta 1881 so
sto metrov od železniške postaje zgradili topilnico, ki so jo že
pred drugo svetovno vojno podrli, na drugi strani železnice pa leta
1886 predilnico. Obe, zlasti slednja, sta dali Litiji svojevrsten
pečat in pustili dolgotrajne sledi. Predilnica še vedno obratuje.
Litija je s prihodom železnice
pričela prevzemati vodilno gospodarsko vlogo, hkrati pa tudi vlogo
upravnega središča, ki je dotlej bilo v sosednjem Šmartnem. Z
razmahom industrije se je razvila tudi stanovanjska gradnja, število
prebivalcev je hitro naraščalo, prostor je pričel hitro dobivati
povsem novo podobo. Tudi življenski slog prebivalstva se je
spremenil. Prevladovati je pričel industrijski način preživljanja.
Ljudje so se zaposlovali v tovarnah, kar dotlej ni bilo mogoče, saj
jih ni bilo. Hkrati z industrijskim razvojem pa je Litija kmalu
postala sedež okrajnega glavarstva in kasneje, v Kraljevini
Jugoslaviji, sedež sreza. To pa je kraju prineslo tudi veliko
izobražencev, s čimer se je še hitreje razvijala. Po drugi svetovni
vojni je bila leta 1952 Litija razglašena za mesto in je bila do
sprememb v lokalni samoupravi tudi mestna občina. V naslednjih
desetletjih je Litija rasla in se razvijala, železnica pa je sčasoma
pričela izgubljati svoj pomen. Tako kot je pred več kot 150 leti
železnica izrinila rečni promet, sedaj cestni promet izriva
železniškega. Litija že dolgo nima več nobenega tovornega prometa po
železnici, potniški promet pa je še vedno zelo živahen.
Vendar pa Litija brez železnice ne bi
postala to kar je bila in kar je danes. Prav prihod železnice je
Litiji leta 1849 odprl okno v svet in v razvoj, ki ga brez nje
zanesljivo ne bi bilo. |